Relationer

Barn behöver goda relationer för att skapa ett drägligt liv, positiv framtid och ibland orka sig igenom dagen. Goda förebilder hjälper till att skapa detta.

Det finns barn vars enda positiva/konstruktiva relationer finns i skolans värld. I andra fall är det tvärtom, att det enda positiva i barnets värld är den trygga hemmiljön.

Oavsett är varje relation, positiv eller negativ, en kontaktyta som barnet måste hantera. För detta behövs strategier och strategier för ett barn tar energi.
En skoldag börjar inte när barnet kommer till skolan. Skoldagen för barn som måste orka hantera många strategier kan börja redan dagen innan, eller på kvällen vid läggdags.
På natten när alla andra sover eller direkt vid uppvak på morgonen.

En relation är en kontaktyta. Alla relationer kan innehålla ett spektrum av nyanser, bra och dåliga för barnet. Om den vuxna i relationen till exempel har humörsvängningar, är missbrukare med periodiska beteenden, är psykiskt sjuk, utmattad med korta fönster av ork, eller annat som gör att beteendet svajar blir detta ytterligare en belastning i relationen och kontaktytan.

Barnet lär sig och anpassar sig efter olika stämningar men ju mer det svajar desto mer energi läcker iväg från barnet.
Vad ser du när du möter ett barn som bråkar? Kanske säger du att barnet är bråkigt? Kanske får barnet en stämpel som “gnällig” “irriterande” “bråkig” eller annat negativt.
När det egentligen är så att energin för att hantera strategier är totalt slut och några strategier för att hantera att du tycker att barnet är bråkigt inte finns när barnet möter det i er kontaktyta.

Hur skulle relationen till ett barn som bråkar som du tycker är bråkigt kunna se ut om du började intressera dig för barnet? På riktigt visade intresse för barnets positiva delar?

Hur skulle din inställning till ett barn som bråkar som du tycker är irriterande och som du helst undviker i korridorerna och på rasten eller som inte får svara på frågor i klassrummet, kunna ändras om du vänskapligt och ärligt satte dig in i barnets inressen?

Vad tror du händer med barnets inställning till dig i er kontaktyta och framförallt, vad tror du händer i barnet när du visar intresse för dennes intressen?
Att jobba med relationer och kontaktytor är ingen quick fix. Långt ifrån.

Barn som är vana att möta motstånd och förakt från vuxna låter sig inte luras i första taget om du plötsligt vill bli vän. Detta barn kanske redan har flera kontaktytor med manipulativa beteenden och första reaktionen kan vara att barnet sluter sig och vägrar prata med dig alls eller ökar på sitt negativa/destruktiva beteende för det är så barnet brukar försvara sig.

I detta läget kan det vara svårt för den som vill ändra sin inställning till barnet, då det negativa beteendet kan öka och den vuxna känner motståndet och tar det personligt.

Inget, ingenting, i relationsbyggande ska någonsin tas personligt. Det handlar inte om dig, det barnet ger uttryck för, det handlar om de strategier barnet har eller saknar och den energi barnet har eller saknar. Eller, så handlar det om att du gick ifrån att vara objektiv, neutral, lågaffektiv till att känna dig kränkt, ta det som sker personligt och att du höjde din affekt.

Hur många kontaktytor behöver barnet som bråkar hantera dagligen?

I skolan kan det vara allt ifrån nya resurser, vikarier, lokalvårdare, rastvärdar, lärare i olika ämnen, kökspersonal, nya grupperingar i klassrummet, nya platser och mycket mer.
Hur många kontaktytor klarar du själv av på ett dygn?

Hur många kontaktytor klarar du av när du sovit dåligt, har mycket att tänka på, är ledsen över något, fundersam över något annat, längtar efter kärlek, eller har en eller flera deadlines?

Har du haft en deadline någon gång?

Har du då också upplevt fenomenet att skjuta upp allt tills absolut sista sekunden? Barn som väntar till allra sista sekunden gör det inte för att dom är dumma, eller inte kan.
De gör det för att de saknar strategier för att klara av sin deadline.
Tänk hur många deadlines en elev kan ha på samma vecka i skolan!
Vi har inte bara kontaktytor i relationer. Vi har kontaktytor till allt runt om oss i vår vardag.
Hur skulle det kännas för dig om den enda vuxna du litar på i hela världen blir utbytt i morgon utan förvarning?

Hur skulle det kännas för dig om kompisgänget omdirigeras till att äta gott på lördagskvällen istället för som vanligt på fredagar fast att alla vet att du bara kan medverka på fredagar?

Vad händer i dig om din lägenhet, i morgon är utbytt till någon annans lägenhet. Ja, bara tillfälligt kanske, men du har inget val än att faktiskt bo där ett tag nu!

Det är svårt att jämföra men de sociala strukturerna som barnen har och som dom övar sig på i skolan är enormt viktiga, inte bara för barn med särskilda förutsättningar.

Innan vi kallar ett barn bråkigt kan vi se över vilka kontaktytor som är funktionella och vilka vi kan hjälpa barnet att skapa strategier för.

/Carola Lind

Related Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *