Jag kan inte nog påpeka vikten av att börja tidigt med talövningar och munmotorik. Inte bara för barn med funktionsnedsättning eller misstänkt funktionsnedsättning, det kan vara värdefullt för alla barn! Längst ner i denna texten hittar du ett utskriftsblad som du kan ha som stöd.
Det ska inte ses eller utövas som ett måste, det ska vara mysigt och roligt och väldigt begränsat. Barnet blir snabbt trött och du kommer att utveckla känslan för en förändring i barnets energi ju mer du gör denna övningen.
Då, för snart tio år sedan hade jag ingen som helst aning om vad språkstörning var eller ens att begreppet existerade. Det var först ett halvår senare när vi väl landade på HAB (Habiliteringen) som det nämndes första gången.
( Läs mer här: https://www.sprakforskning.se/forskningsbloggen2/2019/2/10/underdiagnoser )
Den infogade texten nedan skrev jag när vi sysslat med talövningar i nästan sex månader.
“Hugo var 3 dagar ung när jag började med hans talövningar. Dessa upprepas ca: var tredje dag som träning (Max 15 minuter) och lite då och då utöver det. Nedan beskriver jag formen för övningarna.
Resultatet är svårt att beskriva då vi inte har något att jämföra med, men Hugo är verkligen med, han älskar sina talövningar, han härmas, han blir exalterad och glad, skrattar och busar när vi gör dom. Det märks verkligen att han uppskattar det.
Jag valde att jobba med inlärning av VOKALERNA O,A Och I, i en kombination av alla KONSONANTER i denna ordningen:
MPDHLGV
Och sen resten som det faller sig i ramsbildningarna.
En talövningssession upprepar alltid max 3 olika ordföljder X 3, Tex:
MA MA MA, MO,MO,MO, MI MI MI.
PA PA PA, PO PO PO, PI PI PI
DA DA DA, DO DO DO, DI DI DI.
Jag är noga med att alltid börja med dessa 3, ursprungliga ramsorna för att återkoppla till något innan jag utökar. Som längst har vi jobbat i 15 minuter. Mer är inte lönt och blir inte funktionellt. 2 – 3 minuter är bättre än ingenting
Jag är också noga med hur jag formar min mun. Han har stenkoll på hur jag rör munnen och jag ser på hans reaktion om jag slarvar, då ändrar han ansiktsuttryck direkt. Han verkar vilja se noga uttalade ord.
Ljud.
Vi jobbar också med ljud och andra formationer med mun och tunga. Tungan tränas massor. Pussmun (att pussa med ljud) ca 10 ggr vid varje träningstillfälle. Detta var det första han lärde sig att härma.
Smackande med tungan mot gommen, detta införde jag vid 3 månaders ålder, detta har han svårt för men vill, och lyckas med ibland. Ungefär 10 upprepningar även på detta.
Formationen för Vokal och Konsonantövningarna ovan utan ljud, endast för att träna läpparna, i slow motion och så länge han följer med blicken och är aktiv i sitt härmande.
Så, detta är de 4 olika talövningarna vi gör än sålänge, när han nu nått åldern av 5 1/2 Månad.
På tur är resten av vokalerna och fysisk träning i kombination med hela vardagliga ord. Kombinationen är viktig för koordinationen.
Vi har börjat smygträna med våra namn, först och främst hans eget.
Kanske Logopeden godkänner vårt träningsprogram, kanske har hon ett bättre, kanske kan vi kombinera det. Det ska bli spännande att se vad hon har att erbjuda när vi väl kommer dit.
För en vecka sedan, mitt i en talövning rullade Hugo för första gången från rygg till mage åt Höger! Och nu rullar han åt båda håll men föredrar fortfarande att rulla åt vänster.
Talövningarna som kommer att inträda när jag upplever resultat på denna grunden och arbetet är den klassiska inlärningen, vilken jag kommer att införa oavsett ålder på honom. Här går jag endast efter resultat på ovanstående 3X3 – Övningar. När han härmar de flytande, då kopplas Artikulerad Join up in.”
Eftersom jag inte har jobbat med fler barn på detta vis kan jag inte påvisa att det skulle stärkt hans munmotorik eller hjälpt honom på annat sätt, men enligt hans logoped är sannolikheten väldigt stor att så är fallet. Logopeden har uppmuntrat mig att fortsätta och att utöka arbetet med hans språk.
Vill du jobba med ditt barn såsom ovan har jag knåpat ihop ett enkelt dokument som du kan ha som stöd. Du kan ladda hem den nedan. Återkoppla gärna, kommentera gärna och berätta hur det går!
/Carola Lind